Tohle dělal v sedmi. Dnes tím ovlivňuje miliony lidí po celém světě. A co Vaše dítě?

Co když už Vaše dítě ví, čím má být – jen Vy to zatím nevidíte? Podívejte se, jak to měl Andrew Huberman – Jako dítě jen sdílel, co ho baví. Dnes ho poslouchá celý svět.

„Věděl jsem, že mě baví biologie. Ale stejně tak mě bavilo mluvit o ní s ostatními.“

Těmito slovy popsal Andrew Huberman, světově uznávaný neurovědec a profesor na Stanfordské univerzitě, své dětství v rozhovoru s Jayem Shettym.

Vzpomínal, jak už jako malý kluk fascinovaně zkoumal, jak funguje lidské tělo. A pak… o tom všem vyprávěl ostatním. Kamarádům, rodičům, komukoli, kdo naslouchal.

📚🧬 Učil se. Sdílel. Vysvětloval.

Dnes?
➡️ Vede vlastní podcast Huberman Lab jeden z nejposlouchanějších vědeckých podcastů světa.
➡️ Překládá složitá témata z neurovědy a biologie do srozumitelné řeči.
➡️ Pomáhá lidem lépe spát, soustředit se, zvládat stres a porozumět svému tělu.

A co je na tom nejvíc fascinující?

Dělá přesně to, co ho bavilo jako dítě. Jen tehdy to sdílel jen s těmi nejbližšími a teď to sdílí s miliony lidí po celém světě.

A teď to hlavní – PROČ TO S VÁMI SDÍLÍM?

Možná i Vy máte doma dítě, které se pro něco nadchne. Zkoumá. Sdílí. Tvoří. Předává dál.

❗️Právě tyto „obyčejné“ momenty mohou být prvními kroky k budoucímu směřování vašeho dítěte.
❗️Už v raném věku můžeme vidět přirozený směr – a také talenty, které ho podporují. 

A to je důvod, proč Vám tenhle příběh dnes vyprávím.

Protože když dětem pomůžeme včas pochopit jejich talenty a silné stránky, můžou z nich vyrůst lidé, kteří budou milovat to, co dělají.
A dělat to s lehkostí a vášní – stejně jako Andrew Huberman.

 Jak poznat přirozený směr nebo talent u svého dítěte?

Nečekejte, že vám dítě jednoho dne oznámí: „Chci být neurovědec.“
Přirozený směr se totiž neukazuje větou – ale způsobem, jak dítě přemýšlí, co dělá s radostí a do čeho se ponoří, když ho nikdo nevede.

Je to spíše taková detektivní práce – všímáte si opakujících se momentů, jemných signálů, radosti, která přichází z hloubky.

👉 Co tedy sledovat?

1. U čeho zapomíná na čas?

To je skvělý ukazatel flow. Dítě si nevšimne, že už je dávno večer, protože se ponořilo do stavění, kreslení, tvoření, psaní nebo plánování.

2. O čem si vyhledává informace samo?

Možná sleduje dokumenty o zvířatech, hledá mapy, učí se znaky jazyků, sleduje psychologická videa.
Zkuste se zeptat: Co bys dělal/a, kdybys měl/a celý den jen pro sebe?

3. Jaký typ otázek pokládá?

Proč lidi lžou?
Jak se dělá videoherní grafika?
Proč máme sny?
Otázky vedou ke směru. Ukazují, kudy dítě myslí.

4. Jak reaguje v různých situacích?

– Uklidňuje hádky mezi sourozenci? → Empatie, harmonie, vyjednávání.
– Všechno si plánuje a má rádo přehled? → Řád, organizace, odpovědnost.
– Neustále vymýšlí nové výzvy nebo hry? → Kreativita, iniciativa, inovace.

A jedna důležitá rada na závěr:

👉 Neptejte se jen: „Co ti jde?“
Zkuste raději:
„Co tě v tom baví?“
„Proč myslíš, že ti to šlo dobře?“
„Co bys chtěl/a dělat víc?“

Tyhle otázky pomáhají dítěti nejen objevovat, co mu jde, ale i proč a jak to prožívat. A právě to je začátek cesty ke smysluplné volbě.

Proč je někdy těžké rozpoznat talent – a proč to neznamená, že tam není?

Když mluvím s rodiči o talentech jejich dětí, často se setkám s pochybností:
„Já nevím, jestli má vůbec nějaký talent…“

Ale ve skutečnosti každý talent má. Jen ho ne vždy umíme včas pojmenovat nebo rozpoznat. A často za to může jedna věc:

👉 Talent je to, co nám jde přirozeně. Co děláme automaticky. Tak snadno, že si ani neuvědomíme, že to je výjimečné.

A právě proto může být tak těžké ho vidět.

Například:

  • Dítě, které se „jen pořád na všechno ptá“ – může mít velmi silné analytické nebo zvídavé myšlení.
  • Dítě, které pořád řeší, jestli se někdo necítí odstrčeně – má rozvinutou empatii.
  • Dítě, které si organizuje věci po svém, má všechno srovnané a ví, co kdy bude – projevuje talent pro organizování a plánování.
  • Dítě, které vymýšlí příběhy, vytváří si ve své hlavě své světy a spojuje nespojitelné – přirozeně rozvíjí kreativitu nebo strategické myšlení.

🎯 Vaší rolí jako rodiče je všímat si těchto malých stop. Nehledat dokonalost, ale autenticitu. Nečekat výkon, ale přirozenost.

👉 A pokud si nejste jistí, jak na to – právě tady může pomoc rozhovor s někým, kdo umí pojmenovat to, co zatím jen cítíte „v kostech“.

Chcete i vy vědět, v čem je vaše dítě unikátní?

Pokud chcete nahlédnout pod povrch toho, co Vaše dítě skutečně umí a čím je výjimečné, ráda vám s tím pomůžu.

Kombinuji psychometrické testy se sebepoznáním a sebereflexí a pomáhám rodinám po celé ČR nejen objevit talenty dětí i rodičů, ale také využívat je v reálném životě – ve škole, ve volném čase, v práci nebo při výběru školy či profese.

Protože někdy jeden rozhovor dokáže změnit celý směr.
Možná právě ten Váš.

Pokud máte zájem, můžete využít 30minutovou konzultaci zdarma, kde vám ráda řeknu více podrobností. 

 

Jana Valušová
Mou vášní je seberozvoj, práce se silnými stránkami a osobní vizí. Mým posláním je pomoci vám objevit vaše talenty, přeměnit je v silné stránky, najít v životě nadšení, směr a smysl, abyste ho žili podle svých představ a užívali si ho na maximum. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *