Kreativita. Slovo, které si většina z nás spojuje s uměním. Ale není to náhodou úplně jinak?
🎨 „Já nejsem kreativní.“ To byla věta, kterou jsem si říkala roky. Možná to tam máte taky. Kreativitu jsem měla spojenou s malování a výtvarkou. A já? Já jsem nikdy neuměla vzít čistý papír a namalovat něco úžasného z ničeho. Takto jsem si kreativitu zaškatulkovala. A zároveň jsem si ji u sebe škrtla. Nebyla jsem ta „kreativní“.
Dnes už vím, že kreativní jsem a vždy jsem byla. Ale jinak. A často u svých dospělých klientů na konzultacích vnímám, že se vnímají stejně, jako já tehdy.
Zároveň pozoruji, jak reagují rodiče, jejichž dětem v testech vyjde umělecký kreativní typ. Dělí se na dva tábory. Ti, kteří podporují spojení budoucnosti jejich dětí s uměleckým směrem a ty, které to spíše vyděsí.
1️⃣ Kreativita jako nepochopený talent u dospělých. Jak jsem se dlouho nepovažovala za kreativní a co jsem o své kreativitě zjistila i díky metodologii CliftonStrengths.
2️⃣ Kreativita dětí při výběru střední školy. Jak rodiče reagují na kreativitu svých dětí a jak se je snažím podopořit, i když mají pochybnosti o uměleckém směru svého dítěte.
💡 Dlouho jsem žila v tom, že kreativní rozhodně nejsem. Ale pak přišlo uvědomění.
Až s lety a hlubším poznáním sebe sama jsem pochopila, že kreativní přece jen jsem, ale jiným způsobem, než je běžně vnímána.
📚 I díky své práci s talenty a díky testu CLIFTON STRENGTHS jsem objevila svůj talent Ideation. A tehdy mi to došlo: Já jsem kreativní! Ale jinak. Můj mozek pracuje na plné obrátky, neustále přemýšlí nad tím, co nového vytvořit, co zlepšit, jak přijít s něčím, co ještě nikdo neudělal. A není to jen o nápadech do podnikání. Je to o celkovém přístupu k řešení problémů, přemýšlení v nových souvislostech a hledání inovativních řešení. Můj mozek nikdy nepřestává generovat nápady – často rychleji, než je dokážu realizovat.
🎨 Ale nejsem jen „tvůrce nápadů“. Díky Ideation mám schopnost přemýšlet v souvislostech a hledat inovativní řešení, která jsou přínosná nejen pro mě, ale i pro mé klienty. Často z úst mých klientů zaznívá právě věta: „To je neuvěřitelné, jak to dokážete všechno propojit. Mé talenty, zájmy, zkušenosti, všechno, o čem jsme si povídali. To by mě nikdy nenapadlo.”
🌟 Jaká je vlastně definice KREATIVITY? Společnost nás často vede směrem, že kreativita je „umělecká“. Ale to je jen úzký pohled.
Pojďme se inspirovat u Masarykovy univerzity , která se kreativitě věnuje v tomto článku. Kreativita pochází z latinského creo, což lze do češtiny přeložit jako tvořím. Jde tedy o schopnost tvořit. Cambridge Dictionary definuje kreativitu jako schopnost produkce a/nebo užití originálních a neobvyklých myšlenek.
Kéž by byl toto převládající názor o tom, co to znamená být kreativní. Kéž by většina lidí chápala kreativitu v její šíři – jako schopnost tvořit, nacházet nové cesty a řešit problémy originálním způsobem. Pokud bychom si to uvědomovali, mohli bychom ji mnohem lépe podporovat u sebe i u dětí.
Na veletrhu středních škol jsem nedávno zažila situaci, která mi utkvěla v paměti. Měla jsem konzultaci s tatínkem a dcerou, která právě prošla testem Salmondo. Výsledky ukázaly, že její dominantní směr je umělecký/kreativní.
Tatínek se na mě podíval a lehce nervózně řekl: „Ale jak se uživí jako umělec?“ V jeho hlase byly cítit obavy. Tohle je předsudek, který se předává z generace na generaci. Okamžitě si představil klasické představy o umělcích: malíře, zpěváky nebo herce.
Pak jsme si více povídali o jeho dceři, o tom, co ji baví, co jí jde, jaká je. Společně jsme začali hledat možnosti. Mluvili jsme o tom, že umělecký talent nemusí znamenat jen tyto tradiční profese, ale může být propojen s dalšími oblastmi, jako jsou třeba technologie, architektura nebo design.
V jednu chvíli se tatínek zastavil a zamyšleně řekl:
„Doufám, že jsme v ní nezabili ten zápal pro umělecký směr. To by mě strašně mrzelo. Protože když si o tom teď povídáme, uvědomuji si, že jako malá tímto směrem šla, ale my jsme ji z té cesty trochu svedli.“
Bylo to upřímné uvědomění rodiče, který si možná poprvé uvědomil, jak důležité je nechat děti rozvíjet jejich přirozené sklony a talenty a nesvazovat je našimi vlastními obavami a předsudky.
Tento příběh byl jen potvrzením toho, co ve své praxi dlouhodobě sleduji. Toho, jak odlišně rodiče na kreativitu svých dětí reagují::
1️⃣ Rodiče, kteří kreativitu podporují.
Tito rodiče vnímají kreativitu svých dětí jako přirozenou vlastnost. Když zjistí, že mají doma dítě se zápalem pro kreativitu, originalitu, umělecké směry, hledají způsoby, jak jim otevřít dveře do světa, který je naplňuje. Mluvíme o grafickém designu, uměleckých řemeslech, architektuře, nebo třeba počítačové animaci.
2️⃣ Rodiče, kteří se kreativního směru obávají.
Pro ně je kreativita synonymem nejistoty. Místo toho, aby vnímali širší možnosti kreativních profesí, okamžitě se obávají toho, že jejich dítě nebude mít stabilní budoucnost.
Pokud se vás tento příběh dotkl, možná si také pokládáte otázku, jak podpořit kreativitu u svých dětí. Tady jsou tři tipy, které mohou pomoci:
1️⃣ Rozšiřujte obzory sobě i svým dětem
Nevnímejte kreativitu jen jako schopnost malovat nebo hrát na hudební nástroj. Hledejte širší uplatnění – od grafického designu po technologické inovace. Vzpomeňte si na začátek tohoto článku, co to vlastně kreativita je a jak se třeba projevuje i u mě.
2️⃣ Nezabíjejte jedinečnost předsudky.
Dejte dětem šanci. I když se vám zdá, že určitý směr není „perspektivní“, zkuste se zamyslet nad tím, co by jim mohl přinést.
3️⃣ Hledejte kombinace.
Kreativita nemusí být jediným směrem. Často ji lze propojit s dalšími talenty a zájmy vašeho dítěte. Společně pak můžete najít cestu, která bude originální a zároveň praktická.
Vím, že oblast a téma kreativity je mnohem širší. Nicméně mým cílem dnes bylo spíše sdílet své poznatky z praxe talentového poradenství a vést vás k nějakému zamyšlení nad tím, jak vlastně vnímáte kreativitu vy.
Považujete se za kreativní nebo ne❓
A co vaše děti? Jsou kreativní nebo ne? Do kterého z táborů rodičů byste se zařadili?
Pokud byste chtěli zjistit, jestli i vy máte dominantní talent Ideation nebo u vašeho je dominantní umělecký směr, můžete si rezervovat 30minutou konzultaci zdarma.